Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Sürücüler hızın olumsuz sonuçlarından bihaber

Sürücüler hızın olumsuz sonuçlarından bihaber

''Hız sınırı ihlali'' suçundan ehliyetleri alıkonulan sürücülere yönelik yapılan araştırma, yasal limiti aşma konusunda çeşitli bahaneler ileri süren sürücülerin hızın olumsuz sonuçlarının bilincinde olmadıklarını ortaya koydu.

İstanbul Trafik Vakfı Psikoteknik Değerlendirme, Sürücü Eğitim ve Araştırma Merkezi, Türkiye'nin çeşitli illerinden gelen ve ''hız sınırı ihlali'' suçundan ehliyetleri alınan çoğunluğu erkek 200 sürücüyü kapsayan bir araştırma yaptı.

Yaş ortalamaları 39 olan ve 3 ile 48 yıl arasında sürücülük deneyimi bulunan hız tutkunları ile yapılan yüz yüze görüşmeler sonucu elde edilen bilgilerin değerlendirildiği araştırmada, bu kişilerin yılda ortalama 3 bin ile 200 bin kilometre arasında yol kat ettikleri, çoğunluğunun da üniversite mezunu olduğu saptandı.

Büyük bölümü evli olan bu sürücülerin meslek gruplarına bakıldığında ise firma ve işletme sahipleri ilk sırada yer alırken, bunu satış ve pazarlama firmalarında çalışan kişi ve yöneticiler izledi.

Hız sınırı ihlallerini genellikle iş amaçlı seyahatlerde gerçekleştiren sürücülerin yüzde 87'sinin hız ihlalini otomobil, yüzde 5'inin de kamyonla yaptığı tespit edilirken, son 5 yıl içinde de bu sürücülerin yüzde 43'ünün en az bir trafik kazası yaptıkları ortaya çıktı.

Araştırmaya göre sürücüler, yasal hız sınırını aşma nedenlerini ''Yol ve aracın uygun olması'', ''İş yönetimi ve işyeri baskısı'' ve ''Yasal hız limitini uygun bulmama'' olarak sıraladı.

Sürücülerin önemli bir bölümü, ''hız sınırı ihlali''ni değerlendirirken, ''Kendi hızını yasal bulduğunu ve hızlı gitmediğini'' bildirdi.

''Trafik radarlarını bir tuzak olarak gördüklerini'' kaydeden sürücüler, ''araç ve yol uygun olduğu takdirde hız limitinin aşılabileceği'' görüşünü savundu.

YETKİLİLER NE DİYOR?
Merkezde görevli trafik psikoloğu Nuray Uluğ, ''bazı insanların aşırı hızın sonuçlarına ilişkin 'bilgi ve farkındalığa' sahip olmadıklarını'' vurgulayarak, ''Merkeze gelen çoğu kişi, kendi hızını normal buluyor. Hız sınırı 90 iken 120 ile giderse ne olur, aradaki fark neye yol açar, bunun farkında değiller'' dedi.

MERKEZİN ÇALIŞMALARI
Merkezin çalışmaları hakkında da bilgi veren yetkililer, birime, 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu kapsamında, ''Hız ihlali, alkollü araç kullanma ve 100 ceza puanı'' nedeniyle sürücü belgeleri alıkonulanların geldiğini belirterek, yasa uyarınca gelen sürücülerin, Avusturya Yol Güvenliği Vakfı tarafından geliştirilen ''Dikkat ve konsantrasyon, algı kapasitesi, anlama ve değerlendirme, hız ve mesafe algılama'' özelliklerini ölçen bilgisayarlı teste tabi tutulduğunu bildirdi.

Test sonuçlarına göre sürücü ile de görüşme yapıldığını ifade eden yetkililer, bunların sonucunda ehliyetin sürücüye geri verilip verilmemesine ilişkin rapor hazırlandığını kaydederek, 2 yıl içinde merkeze Türkiye'nin çeşitli illerinden bin sürücünün geldiğini ve bunlardan sadece 40'ı hakkında olumsuz rapor verildiğini anlatarak, bu sürücülerin itiraz etmeleri halinde bir kez daha değerlendirmeye girme hakları bulunduğunu belirttiler.
(aa)
348
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.