Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Stresi Yenmenin yolları

Stresi Yenmenin yolları

Günlük hayatta stressiz yaşamak mümkün olmasa da uzaklaşmanın birkaç püf noktası var. İşte uzmanların önerileri.

Günlük hayattaki güçlükler, yoğun iş temposu, büyük şehirlerde yaşamanın zorlukları, insan ilişkileri, trafik ve sağlık sorunlar gibi etkenler günümüz insanını stres ile yalnız bırakırken, uzmanlar bir kaç pratik yöntemle stresin üstesinden gelinebileceğini söylüyor.

Uzmanlar, iş yaşamında ve normal doğa yaşamında stresten tümüyle uzak kalmanın olanaksızlığını vurgluyor. Bu nedenle bireyin ister kamu ister özel kesim örgütünün üyesi olarak yaşamını kazansın, isterse bir örgüte doğrudan bağlı olmaksızın hizmet sunsun stres ile başa çıkmayı öğrenmesinin zorunlu olduğuna dikkat çekiyor.

Stres belirtileri

Stres belirtilerini fiziksel, psikolojik ve davranışsal olarak üç ayrı grupta toplayan uzmanlara göre bu belirtiler şöyle:

Fiziksel: Başağrısı, diş gıcırdatma, boğazda kuruluk hissi, yumruklarını sıkma, göğüs ağrısı, nefes darlığı, kalp çarpıntısı, yüksek tansiyon, kas ağrıları, hazımsızlık, kabızlık, aşırı terleme, halsizlik, uykusuzluk, sık sık hastalanma.

Psikolojik: Endişe, öfke, mutsuzluk, savunmasızlık, sınır, aşırı duyarlılık, kayıtsızlık, depresyon, düşünme yavaşlığı, sürekli birbiriyle çelişen düşünceler, çaresizlik, ümitsizlik, kendini değersiz hissetme, yön duygusunu kaybetme.

Davranışsal: Aşırı veya iştahın kapanması, sabırsızlık, her an yeni bir tartışma için bahane arama, herşeyi sürüncemede bırakma, aşırı alkol ve sigara tüketimi, insanlardan uzaklaşarak kendini geri çekme, sorumluluklarını ihmal etme, iş performansında düşüş, kişisel hijyene önem vermeme, yakın aile ilişkilerinde değişiklikler."

Stres altındayken kişinin vücudunun bir saldırıya
uğramışçasına kimyasal tepki vermeye başladığını da belirten uzmanlar, stresin uzun süreli olması halinde fiziksel veya duygusal bir rahatsızlığa yol açabileceği uyarısında bulunuyor.

Uzmanların stresten korunmak için sıraladığı öneriler şöyle:

Kendinize dikkat edin:

Düzenli egzersiz yapın, yeterli uyumaya çalışın ve sağlıklı beslenin. Egzersiz stresin üretebileceği aşırı enerjiyi yakmanıza yardımcı olur.

Uyku ise karşılaşacağınız problemleri taze bir zihinle ele alabilmenizi sağlar.

Yeni arkadaşlıklar kurun:

Etrafınızda güvenebileceğiniz arkadaşlarınızın olması, onlarla iyi veya kötü olayları paylaşmanız problemlerin çözümü konusundaki ilk adımdır.

Arkadaş seçiminde dikkatli olun, olumsuz ilişkilerden kaçının.

İş hayatına küçük bir mola verin:

İzin alıp tatile çıkın ya da gönlünüzce bir hafta sonu yaşayın.

Zamanınızı planlayın:

Gerçekçi hedefler ve bunları yerine getirmek için belirli zamanlar tasarlayın ve planlarınızı buna uygun olarak yapın.

Günlük iş programınızı hazırlarken günün en verimli ve üretici olduğunuz zamanlarına en güç işleri yerleştirin.

Limitler koyun:

Gerektiği zamanlarda, arkadaşça fakat kesin bir tavırla "hayır" diyebilmeyi bilin.

Gereksiz tartışmalardan kaçının:

Sizinle aynı fikirde olmayan biriyle karşılaştığınızda tartışmak için acele etmeyin soğukkanlı olmayı deneyin.

Sakinleşin:

Kızgınlık anında ilk hislerinizle haraket etmeyin. Kendinize biraz zaman tanıyın, aklınızı sizi sinirlendiren olaydan uzaklaştıracak şeylerle uğraşın.

Kendi kendinize ilaçlar almaktan kaçının:

Strese karşı koyabilmek için ilaç veya alkol kullanmaktan kaçının.

Yardım alın:

Eğer bu önerilerin hiçbiri stres duygularını azaltmaya yardımcı olmuyorsa psikolojik yardım alın!
371
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.