Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Işık hızıyla uzay yarattı

Işık hızıyla uzay yarattı

G.O.R.A.'nın dekorunu bir hafta içinde tasarlayıp 45 günde tamamlayan Demirkol, 'Zaman olsa yaratıklar da yapacaktım'.

'G.O.R.A. filmi Türklere has koşullarda çekilen bir uzay filmi. Kimilerinin yaptığı gibi onu Hollywood'un büyük bütçeli uzay filmleriyle kıyaslamak da Türklere has bir burun kıvırmaca.

Filmin sahne tasarımı ve dekorunu yaratan BAC Yapım'ın sahibi Bahattin Demirkol, kamera arkasında yaşananların en az film kadar komik olduğunu söylüyor. 'Az zamanda, çok iş' yapmakla övünen bir ulusun ferdi olarak 'ışık hızıyla' bir uzay filminin tüm atmosferini, dekorlarını, aksesuvarlarını bir hafta içinde tasarlamış.

50 kişilik kadrosuyla hemen çalışmaya koyulmuş, 45 gün sonra yönetmen 'motor' demiş. Tabii ki her şey tamamlanamadığından çekimler sürerken stüdyoda hummalı biçimde dekor yapımı da devam etmiş.

"Bu organizasyonun tek tasarımcısı benim" diyor Demirkol. Kurduğu bu cümlenin ağırlığını haftalarca yaşamış elbette. Ofisindeki 'G.O.R.A. afişlerine bakarken gülümsüyor. Söz Demirkol'da:
"Biz tasarım işini üstlenmeden bir yıl önce prodüksiyon başlamıştı. O zaman 5 milyon dolardan söz ediliyordu. Şirket bütçeyi 2.5 milyon dolara indirince yapılan çalışmalar öylece kaldı.

Böcek Yapım bize geldiğinde '2 milyon dolarlık bir bütçeyle bu işi bitereceğiz. Olsa olsa bunun yüzde 20'si size, dekorlara harcanabilir' dedi. Senaryoyu okuduktan sonra ancak bir haftalık yaratım sürem vardı. 12 bin metrekarelik bir dekor düzeyi, filmin büyük küçük tüm aksesuvarlar, kasklar, tüfekler, ışık kılıçları, kulaklıklar, dizlikler, omuzluklar... Bir hafta içinde kafamda her şey belirlenmişti."

İdareli bütçe
Antalya Stüdyoları'na bu işin uzmanlık gerektiren ince aletlerini de taşımış ve 12 hafta boyunca günde 16 saat aralıksız çalışmışlar. 450 bin dolarlık bütçe 'idareli' kullanılmış. Zaten filmin bitmesine birkaç hafta kala da işin muhatabı değişti. Uzanların yerini TMSF aldı. Bir yıllık bekleme süresinden sonra film geçen hafta sonu seyirciyle buluştu.

Yüzlerce reklamda imzası var
Her zaman olduğu gibi evdeki hesap çarşıya uymuyor. Demirkol, bu filmden para kazanmak ne kelime yüklü bir miktarda kayba uğramış. Ama onun için önemli olan 'böyle bir işe imza atmış olmak'. Sanatçı, MSÜ İç Mimarı ve Endüstri Ürünleri Bölümü'nden mezun. 1980'den beri Sanayi Mahallesi'nde atölyesi var. Yıllardır reklam sektörüne ve film setlerine işler yapıyor.

Bugüne kadar 600'e yakın reklam filminin dekor tasarımı ona ait. Fuar standları, reklam tabelaları da hazırlıyor. "Reklam sektörünün gelişmesiyle birlikte bizim işlerimiz de gelişti. Yeşilçam'da eskiden sanat yönetmeni diye bir kavram yoktu, set işçiliği vardı. Yeşilçam'ın emektarlarıyla uzun süre çalıştım" diyor.

'G.O.R.A.'nın uzay atmosferi nasıl yaratıldı? Bahattin Demirkol anlatıyor:
"Yönetmen ve prodüksiyon ekibiyle bu ilk işimizdi, ama onlar bizim birikimimize güvendi. Biz bir gezegen yapacağız, bu başka bir yer olacak dedik. Bütün mekânlar küresel olsun istedik. İşin teknolojisini araştırdık. 24 küresel mekân yapacaktık. Bunun için Antalya'ya bir poliüretan makinesi ve büyük bir vakum makinesi götürdük.

Orda kendimize özel bir kesme tezgâhı yaptık. Küresel mekânlar üretmek için ABD'den 12 metre çapında şişebilen meteoroloji balonları getirdik. Logar ile Ceku'nun odası ve uzay gemisinin güvertesi üç günde bitti. Balonu şişiriyor, istediğiniz şekli veriyor ve üzerine köpük püskürtüyorsunuz. Bir kapı kesip içine giriyorsunuz, geriye teşrif etmek kalıyor."

Köpükten motosiklet
Filmin kahramanları Arif, Ceku, Robot 216, Bob Marley Faruk'un bindikleri afilli uzay motosikleti Demirkol'un gözde tasarımlarından. Formu köpükle elde edilmiş. Onun üstü kompozit maddelerle (polyester reçineyle) kaplanarak mukavemet kazandırılmış. Formun ara kesitlerinden başka ihtiyaçlar karşılanmış, örneğin giysi aksesuvarları. Demirkol'un deyişiyle kamera arkası tam bir komedi. "Bir tür rekor kırdık" diyor gülerek...

Uzay gemisinin mutfağı da Hollwood'un uzay filmlerindeki mekânları aratmıyor. Mutfaktaki malzeme, hologram denilen maddeden üretilmiş. Demirkol, anlatıyor:

'Az zamanda çok iş yaptık'
"Bu maddeleri ısıtıp, vakumlayarak kalıplarda şekillendirdik. Kızıl ötesi ışıkla plastik levhaları ısıtıp, şişirerek küresel hale getirdik, bu sayede kap kacak, tabak çanak yaptık. Bir yandan da malzemeleri boyadık. Tüm malzemenin yüzde 98'inin bu ülkede üretilmiş olması çok önemlidir. Çok az bir zamanda, çok az bir bütçeyle, dar bir kadroyla yaptığımız işe bakarak diyorum ki, Star Wars'u (Yıldız Savaşları) yarı bütçesine yaparım. Eğer biraz daha zamanım olsaydı, Star Wars filmindeki gibi G.O.R.A.'nın da yaratıkları olabilirdi."
İşte, Türk işi uzay filmi böyle yapılır!
(Radikal)
219
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.