Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Sağlık reklamları sağlıksız

Sağlık reklamları sağlıksız

Tüketiciyi "aldatıcı ve yanıltıcı" reklamlamlar sıralamasında 3.4 trilyon ceza alan sağlık reklamları birinciliği aldı. Otomotiv kampanyalarının ikinci olduğu aldatıcı reklamlar, Reklam Kurulu'ndan toplam 6.5 trilyon ceza yedi.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu, faaliyette bulunduğu 6 yılda incelemeye aldığı 1278 ticari reklam ve ilandan 1040'ını tüketiciyi "aldatıcı ve yanıltıcı" buldu.

Bu reklam ve ilanlara toplam 6 trilyon 451 milyar lira para cezası uygulayan Kurul, en çok cezayı sağlık, otomobil ve diğer kampanya reklamlarına kesti.

Kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektör temsilcisi toplam 18 üyeden oluşan Reklam Kurulu, ancak yayınlanmış reklamları incelemeye alabiliyor.

Kurul, yayınlanmış herhangi bir ticari reklam ve ilanı, yasalara ve genel ahlaka aykırı olup olmadığı, tüketiciyi yanıltıp yanıltmadığı yönünden inceliyor.

2001 yılı için 3 milyar 796 milyon 416 bin lira olan birim ceza tutarı, 2002 yılında 5 milyar 816 milyon 109 bin liraya çıkarıldı.

Reklam ve ilandaki aykırılığın ülke düzeyinde gerçekleşmesi durumunda ise ilgili kişi ya da kuruluşa, öngörülen tutarın 10 katı ceza uygulanıyor.

1278 reklam incelendi

6 yıl içinde 1278 reklam ve ilanı incelemeye alan Kurul, bunlardan 238'inin tüketiciyi "aldatıcı ve yanıltıcı" bir yönünün olmadığı sonucuna vardı. Kalan, 1040 ticari reklam ve ilana 6 trilyon 451 milyar 642 milyon para cezası uygulandı.

Bunun 3 trilyon 932 milyar 898 milyon liralık bölümü reklamverenlere, 2 trilyon 506 milyar 744 milyon lirası ise yayınlayan kuruluşlara, 12 milyar liralık bölümü ise ajanslara uygulandı.

Kurul, söz konusu dönemde 298 reklamı durdurdu, 195 reklamın ise düzeltilerek yeniden yayımlanmasını sağladı.

En çok ceza sağlık reklamlarına

2001 yılının Ocak-Kasım döneminde Kurul'a, 442 başvuru yapıldı. 396'sını incelemeye alan Kurul, bunlardan 153'üne idari para cezası, 44'üne durdurma ve 20'sine düzeltme cezası uyguladı.

Anılan dönemde uygulanan para cezaları toplamı 3 trilyon 469 milyar 554 milyon lira olarak gerçekleşti.

Bu cezanın, 1 trilyon 629 milyar 418 milyon lirası reklam veren firmalara, 1 trilyon 840 milyar 136 milyon lirası ise reklamı yayınlayan kuruluşa kesildi.
390
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.