Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

RTÜK'ün mizah sınırı

RTÜK'ün mizah sınırı

RTÜK Toyota Yaris reklamının gelişim çağındaki çocuklara yanlış mesaj verdiğini savundu.

Toyota'nın Yaris model otomobili için hazırladığı reklam RTÜK'e takıldı. Merdivende asılı kalan adamı değil otomobilini kurtarmaya çalışan kadının yer aldığı reklamı yayımlayan Kanal D, Star TV, CNBC-e ve NTV'ye birer kez program durdurma cezası verildi.

RTÜK, 'insani hayatın hiçe sayılarak maddi değerlerin ön plana çıkarıldığını' öne sürerken, reklamcılar mizahi bir reklamın cezalandırılmasına tepki gösterdi.

Program durdurma cezası
Reklam dolayısıyla verilen savunmaları yeterli bulmayan RTÜK, Kanal D, Star TV, CNBC-e ve NTV'ye birer kez program durdurma cezası verdi. RTÜK açıklamasında şöyle denildi: "İnsan hayatı hiçe sayılarak maddi değerler ön plana çıkarıldı, izleyiciye maddi değerlerin insan hayatından daha değerli olduğu mesajı verildi, bencillik ve duyarsızlık ön plana çıkarıldı, gelişim çağındaki çocuklara yardımlaşma konusunda çelişkili duygular yaşatabilir ve olumsuz yönde etkileyebilir.

RTÜK Yasası'nın 4. maddesindeki 'çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel ve ahlaki gelişimini zedeleyecek türden programların bunların seyredebileceği zaman ve saatlerde yayımlanmamasına' ilişkin (z) bendine göre, kanallara birer kez program durdurma cezası verildi." Toyota Yaris reklamının Türkiye'deki ajansı RFM Radar yetkilileri ise konuyla ilgili olarak kesin sonucu aldıktan sonra açıklama yapacaklarını belirtti.

RTÜK yeni mi uyandı?
Yaris reklamı nedeniyle televizyonlara gelen ceza reklam dünyası tarafından eleştirildi. Reklam Özdenetim Kurulu Başkanı Çetin Ziylan reklamla ilgili olarak bugüne dek kendilerine herhangi bir şikâyet ulaşmadığını söyledi. Ziylan "Bu reklam aylardır yayımlanıyor. RTÜK yeni mi uyandı? Eğer reklam çocuklara zarar veriyorsa, büyük zarar doğmuş demektir. Bunda RTÜK'ün de payı var. RTÜK'ün yönetmeliği çok ayrıntılı. Bu nedenle her reklama bir sorun bulabilir" dedi.

Ali Atıf Bir: Abartılı tepki
Hürriyet gazetesi yazarlarından Prof. Dr. Ali Atıf Bir de otomobil reklamına verilen tepkinin abartıldığını söyleyerek şöyle konuştu:
"Burada öznel bir karar verilmiş. Mizahi bir reklam gereksiz yere cezalandırılıyor. Bir bakıma sistemle hesaplaşılıyor. Ortada bir espri var. Adamın öldürüldüğü mü gösteriliyor? Reklamda mala olan tutku, bağımlılık esprili bir şekilde dile getiriliyor. Bunu çocuk bile anlar. Reklam reklamdır.

Adı üzerinde. Kaç kişi bu reklamdaki durumda kalabilir ki? Bir metafor kullanılarak bir şey anlatılmaya çalışılmış. Reklam Özdenetim Kurulu'na bununla ilgili bir şikâyet yok. Kafası karma ekonomi döneminde kalmış bazı kişiler reklamı şikâyet etmiş. RTÜK de bunun etkisi altında kalmış."

'G.O.R.A.'yı da yaksınlar'
Bersay İletişim Danışmanlığı Yönetim Kurulu Başkanı Ali Saydam da yayın durdurma cezasını eleştirirken söz konusu kararı verenleri de 'mizah yoksunu' olarak değerlendirdi:
"RTÜK her şeye karışmak zorunda değil. Çünkü Reklam Özdenetim Kurulu diye bir yer var ve çok iyi çalışıyor. Meseleye böyle bakarsak yaratıcı, yenilikçi anlatımla yapılmış birçok filmi, reklamı yasaklamak lazım. Filmlerde bunlara benzer binlerce sahne var.

Bu reklam sektörünü tedirgin etmekten başka bir şey değil. Öyleyse haber programlarına, dizilere de ceza vermek gerekir. Bu mizah anlayışından yoksunluktur. Bu reklam bir şaka. O zaman Cem Yılmaz'ın tüm esprilerini kaldırsınlar, G.O.R.A.'yı da yaksınlar. Son derece nezih, hoş bir şaka... Hayatın içinde zaten böyle bir reklam sahnesi olabilir mi? Çok üzüldüm."
(Radikal)
419
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.