Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Obezite ömrü kısaltıyor

Obezite ömrü kısaltıyor

Yaşam boyu tedavi gerektiren kronik metabolizma hastalığı olan ve halk arasında "şişmanlık" diye tanımlanan obezitenin, yaygın sağlık sorunu haline geldiği bildirildi.

Çukurova Üniversitesi (Ç.Ü) Tıp Fakültesi İç Hastalıkları AnabilimDalı Dahiliye Endokrinoloji Bilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Murat Sert, özellikle gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde yüzde 20-40`lara varan oranlarda görülen obezitenin, vücutta aşırı yağ birikimine bağlı olarak geliştiğini söyledi.

Sert, Adana, Gaziantep ve Şanlıurfa gibi acılı, baharatlı ve yağlı gıdalara dayalı yeme alışkanlığı olan kentlerde yaşayan insanların önemli risk altında bulunduğuna dikkati çekerek, şöyle konuştu:

"Obezite, kalp-damar hatalıkları başta olmak üzere birçok rahatsızlığın en temel nedenleri arasındadır. Fiziki görüntüyü de olumsuz etkileyen obezite, buna bağlı olarak psikolojik sorunlara da zemin hazırlıyor. Yapılan araştırmalar, genetik özellik de gösteren obezitenin ömrü kısalttığını ortaya koymuştur."

"MANKEN DİYETİ YAPMAYIN"
Sert, obezitenin yaşam boyu tedavi gerektiren kronik bir metabolizma hastalığı olduğunu, oysa özellikle eğitimsiz insanların, televizyon ya da gazetelerden öğrendikleri manken diyetlerini uygulayarak, kendilerine fayda yerine zarar verdiklerini anlattı.

Manken diyeti diye önerilenlerin, ya sadece protein ya da sadece sebze-meyve gibi tek yönlü beslenmeye dayandığına dikkati çeken Sert, şöyle konuştu: "Tek yönlü beslenme vücut metabolizmasına zarar veriyor. Bu nedenle, diyet mutlaka kişinin fiziki yapısı, bünyesi ve yaşına göre hekim tarafından önerilmelidir. Aksi takdirde telafisi güç sonuçlar doğurduğu gibi kişi vücuduna zarar vererek kaybettiği kiloları çok kısa sürede fazlasıyla geri alıyor."

Sert, kişinin bir gün boyunca alacağı kalori miktarının yüzde 50`sinin karbonhidrat, yüzde 30`unun yağ, yüzde 20`sinin protein içermesi gerektiğini vurgulayarak, şunları kaydetti: "Karbonhidratlar sadece meyve, hububat ve lifli gıdalardan alınmalı. Protein için ise beyaz et ve balık ön planda olmalı. Yağ olarak da zeytinyağı veya ay çiçek yağları, çok az oranda da hayvansalyağlar alınmalı. Kızartma türü yiyecekler yerine haşlama ve ızgara tercih edilmeli."

Sert, son yıllarda özellikle çocuklarda artış gösteren obeziteye karşı ailelerin, küçük yaşlardan itibaren çocuklarına yapacakları en büyük iyiliğin doğru beslenme alışkanlıkları edinmelerini sağlamak olduğunu sözlerine ekledi.
(aa)
423
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.