Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

İşte fakirlik reçetesi

İşte fakirlik reçetesi

Hacette Üniversitesi'nden öğretim görevlisi Perihan Arslan, az para harcayarak da yeterli beslenebileceğini iddia ediyor. Arslan, peynir yerine yoğurt, et yerine kurufasülye, pirinç yerine bulgur ve bal yerine pekmek öneriyor.

Yeterli ve dengeli beslenmenin olmadığı Türkiye'de, ardı ardına yaşanan ekonomik krizler yurttaşların beslenemez hale gelmesine neden oldu. Buna karşın az para harcayarak, dengeli beslenmenin de bazı yolları bulunuyor.

Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyatetik Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Perihan Arslan, beslenmenin, yaşam için önemli olduğu kadar sağlığın korunmasında önemli yeri bulunduğunu belirtti.

Pek çok kişinin parasızlık nedeniyle yeterli ve dengeli beslenmenin mümkün olamayacağını düşündüğünü belirten Arslan, ihtiyaç duyulan besinleri satın alabilmek için belirli bir harcama yapılması gerektiğini söyledi.

Arslan, "Yiyeceklerin besleyici değerlerini ve vücuda yararlarının yeterince bulunmaması, özenti ve reklamların etkisi ile hatalı besinlerin seçimi, besleyici değerleri yönünden birbirinin yerine geçebilen yiyecek çeşitlerinin bilinmemesi, besinlerin hazırlanması, pişirilmesi ve saklanması aşamalarında yapılan hatalı uygulamaların yiyeceklerin besin değeri kayıplarının artması" gibi nedenlerin yapılacak harcamayı daha da artıracağını bildirdi.

Hatalı besinler tüketiliyor

İnsanların dengeli beslenme adına hatalı besinler tükettiğine de işaret eden Arslan, süt yerine benzeri fiyatla kolalı içeceklerin tercih edilmesini, yumurta fiyatına bisküvi ve şekerlemelerin satın alınmasını, evde hazırlanabilecek çorbalar ile muhallebi yerine hazır çorbaların ve pudinglerin satın alınmasını bu tüketimler arasında sıraladı.

Ete paranız yetmiyorsa

Arslan, pahalı olması nedeniyle hangi ürünlerin birbiri yerine tüketibileceği konusunda da bilgi vererek, bu ürünleri ve yerine tüketilecek besinleri şöyle sıraladı:

- Et yerine: Kuru fasulye, nohut, mercimek veya yumurta veya mevsiminde ucuz olan balık,tavuk.

- Peynir yerine: Yoğurt.

- Muz yerine: Elma, mandalina.

- Marul-kıvırcık yerine: Maydonoz.tere ve bunun gibi.

- Pirinç yerine: Bulgur.

- Reçel-bal yerine: Pekmez.

- Makarna yerine: Ev eriştesi."

Perihan Arslan, özellikle kurufasülye, nohut, mercimek türü yiyecekleri tahıl grubundan yiyeceklerle birlikte tüketildiğinde, yanında ayran ve meyve ile birlikte dengeli beslenmenin sağlanabileceğini söyledi.

Arslan, "Örneğin, yeşil mercimekli börek, karnıyarık, kırmızı mercimek köftesi, kurufasülye ile piyaz, nohutlu veya mercimekli bulgur pilavı gibi" diye konuştu.

Dolma ve sarma içi

Yumurtanın proteininin anne sütü gibi vücutta tamamen kullanıldığını belirten Arslan, yumurtanın fiyatının pahalı olmadığına dikkat çekti.

Arslan, pahalı olan balığın besin değerinin daha fazla olmadığını bildirerek, "Bu nedenle gerek tatlı su balıkları gerekse hamsi gibi balıklar da etin yerine tüketilerek dengeli beslenmemizi sağlar. Zaten sağlıklı beslenmede de haftada 2-3 kez yenmesini öneriyoruz" dedi.

Pirinç-bulgur karışımı yapılan dolma veya sarmaların yanında yoğurt tüketme alışkanlığının bulunduğunu vurgulayan Arslan, böylelikle tek bir çeşidi ile bile dengeli beslenmenin mümkün olduğunu kaydetti.

Tarhana

Türk toplumunun tarhana yapma alışkanlığının son yıllarda hazır tarhana satın almaya yöneldiğini söyleyen Perihan Arslan, sabah kahvaltısında reçel, yağ yerine bir tabak evde hazırlanmış tarhana çorbasının hem daha sağlıklı hem de daha besleyeceği olacağını sözlerine ekledi.
212
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.