Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Elma satıp şeftali yiyoruz

Elma satıp şeftali yiyoruz

Türkiye'de üretilen meyvelerden en fazla şeftali en az elma tüketiliyor. En çok işlenen meyve olan elmanın büyük bölümü yurtdışına ihraç ediliyor.

Meyve Suyu Endüstrisi Derneği (MEYED) verilerine göre, 2000 yılında 294 milyon 900 bin litre olan meyve suyu, meyve nektarı, meyveli içecek ve aromalı içecek üretimi geçen yıl 302 milyon 100 bin litre olarak gerçekleşti.

En çok işlenen meyve 270 bin ton ile elma olurken, bunu yaklaşık 37 ton ile kayısı, 32 bin ton ile şeftali ve 13 bin ton ile portakal izledi.

Tüketimin ise yüzde 33'ünü şeftali, yüzde 32'sini vişne, yüzde 19'unu kayısı, yüzde 10'unu portakal ve yüzde 6'sını da elma ve diğer meyveler oluşturdu.

Verilere göre, Türkiye'de kişi başına düşen meyve suyu tüketimi 1970 yılında 0,4 litre iken, 1980 yılında 2,4 litre, 1999 yılında 1,1 litre, 2000 yılında 4,4 litre ve 2001 yılında 4,5 litre olarak gerçekleşti.

Kişi başına tüketim son 30 yılda 0,4 litreden 4,5 litreye 11 kat artmakla birlikte, Avrupa ülkelerine göre düşük kaldı. Kişi başına tüketim Almanya'da 41 litre, ABD'de 30 litre, Belçika'da 21 litre İtalya'da 10 litre ve Portekiz'de 7 litreye ulaşıyor.

MEYED Başkanı Prof. Dr. Aziz Ekşi, sektörde 30 dolayında firmanın 40 farklı marka ile rekabet ettiğini bildirdi. Ekşi, önceki yıla göre 116 tonluk artışla geçen yıl 3 bin 433 ton olarak gerçekleşen meyve suyu ithalatına karşın, ihracatın 17 bin 583 tonluk artışla 70 bin 871 tona ulaştığını ve 45 milyon 700 bin dolar döviz girdisi sağladığını kaydetti.

Ekşi, geçen yıl en fazla portakal suyu ve karışık meyve suyu ithaledilirken, başta Almanya, Hollanda, İngiltere, ABD, Japonya ve Rusya olmak üzere çok sayıda ülkeye yapılan ihracatta da ilk sırayı elma suyu konsantresinin yer aldığını bildirdi.

Krizin sektöre etkisine de değinen Ekşi, ''Kriz sektörde yatırımın, üretimin ve tüketimin artışını engelledi ancak önemli bir gerilemeye yol açmadı'' dedi. Sektörün başlıca sorunlarının hammadde yetersizliği, hileli rekabet, ihracatın güçlüğü, tanıtım yetersizliği ve kontrol eksikliği olduğunu açıklayan Ekşi, şunları kaydetti:

''Sektör, tanıtım çabaları ile atağa kalkmayı tasarlıyor. Bu amaçla bir yandan meyve suyu ve meyve nektarı kavramlarının tanımlanması ve beslenme açısından öneminin açıklanması, bir yandan datoz içecek ve aromalı içeceğin meyve içermediğinin ve meyve suyu olmadığının vurgulanması gerekiyor. Buna paralel kontrol uygulamasıylakalitenin yükseltilmesi hedefleniyor.''

(aa)
458
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.