Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Ders kitaplarında cinsiyet ayrımcılığı

Ders kitaplarında cinsiyet ayrımcılığı

Ders kitaplarında kadınlar yüzde 16.9, erkekler ise yüzde 82.9 oranında temel karakter olarak yeralıyor. Kitaplarda kadınlar itaatkar ve evcil, erkekler ise lider girişken ve cesur olarak gösteriliyor.

Türk Medeni Yasası'nda değişiklikler yapılarak kadın-erkek eşitliğini sağlama yönünde çalışmalar yürütülürken, ders kitaplarında cinsiyet ayrımcılığının yoğun bir şekilde yer aldığı bildirildi.

Kadınların yüzde 16.9, erkeklerin ise yüzde 82.9 oranında temel karakter olarak yer aldığı ders kitaplarında, kadınlar "itaatkar ve evcil", erkekler ise "lider ve cesur" özelliklerle nitelendiriliyor.

Başbakanlık Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü'nce "Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik" adı altında yayımlanan araştırma, sosyal ve ekonomik yaşamın her alanında yerini alan kadının ders kitaplarında dengeyi sağlayamadığını ortaya koydu.

Araştırmada, ders kitaplardaki metinlerde erkeklere oranla kadınlara daha az sayıda yer verildiği belirlenirken, "Kadınların yüzde 16.9'u metinlerde temel karakter olarak yer alırken, erkeklerin yüzde 82.9'u temel karakter olarak yer almıştır" denildi.

Ders kitaplarında, kadın ve erkeğin cinsiyet rolleri açısından geleneksel anlayışla yansıtıldığı kaydedilen araştırmada, kadınların "itaatkar, evcil, şefkatli, fedakar, çaresiz, uysal-pasif ve çekingen" olduklarının vurgulandığı bildirildi.

Erkeklerin ise "lider, girişken-etken, başarılı, yetenekli, bilinçli davranan, kararlı-kendine güvenli, cesur-kahraman, kurnaz, inatçı ve azimli" olarak nitelendirildiği belirtilen araştırmada, "Zaman zaman kadın, erkeğin cinsiyet rolüne uygun davranışlarda gösterilse bile, erkekler itaatkar ve evcil rolde hemen hemen hiç gösterilmemiştir" denildi.

Araştırma, kitaplarda kadınların edilgen, pasif, evcil rollerde gösterilmesine karşın erkekler kadar başarısız gösterilmediklerini de belirledi.

Türkçe kitapları ilk sırada

Araştırma, cinsiyet ayrımcılığının ağırlıklı olarak sözel içerikli derslerde görüldüğünü ortaya koydu.

Elde edilen verilerin yüzde 63.3'ü Türkçe, yüzde 23.3'ü Milli Tarih, yüzde 7.8'i Sosyal Bilgiler kitaplarından elde edilirken, cinsiyet ayrımcılığına ilişkin en az bulgu okuma-yazma kitapları ile çevre-sağlık-trafik-okuma, matematik ve milli coğrafya kitaplarında yer alıyor.

Kitaplarda, kadınların genelde anne veya cinsiyetinden beklenen işlerde çalışan, çocukları ile ilgilenen rollerde gösterildiği belirlenen araştırmada, kadınlar için tanımlanan mesleklerin çok sınırlı olduğuna dikkat çekildi.

Araştırmada, "Olağanüstü durumlarda fedkarlık özelliğine atıfta bulunularak kadınla birlikte düşünülen askerlik mesleği dışında kadına önerilen işler öğretmenlik, çiftçilik (ücretsiz aile işçisi konumunda) uşak-dadı-hizmetçilik, tezgahtarlık, terzilik ve hafızlıktır.

Sadece Milli Coğrafya dersinde kadına milletvekilliği, matematik dersinde de bakkal-manav-tuhafiyecilik önerilmiştir" denildi. Erkeklere önerilen işlerin ise "devlet yönetimi, kaşif-gezgin, müzisyen, ressam-heykeltraş, asker, mucit, doktor-diş hekimiliği" olduğu kaydedilen araştırmada, "Bu bulgular `ders kitapları cinsiyetçi kalıplar içermektedir. Özellikle kadını anne ve eş rolüyle sınırlayan, onu sadece bu kalıplar içinde gösteren görsel ve yazılı iletilere ders kitaplarında sıkça yer verilmektedir' hipotezini desteklemektedir" tespiti yapıldı.
324
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.