Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

2 milyon kredi kartı icralık

2 milyon kredi kartı icralık

TükoDer'e yapılan şikayetlere göre 2 milyon kredi kartı takip ve icra aşamasında. Kriz öncesinde ortalama yüzde 0.70-0.80 olan geri dönmeyen borç miktarı kriz sonrası yüzde 1.5'a çıktı. Tüketiciler temerrüt faiz oranlarına karşı mahkemeye gidiyor.

Kredi kartı mağdurlarına yardım için kampanya başlatan Tüketicileri Koruma Derneği TükoDer, Türkiye'de yaklaşık 2 milyon kredi kartının takibat ve icra aşamasında olduğunu açıkladı.

Kriz öncesi geri dönmeyen kredi kartı borçları kriz sonrası ikiye katlanarak patlama yaptı. Tükoder, derneğin her şubesine günde ortalama 200 şikayetin geldiğini kaydetti.

Artan şikayetler üzerine harekete geçen dernek temerrüt faizlerine karşı toplu dava organizasyonları yapmala hazırlanıyor.

13 milyon kredi kartı

Türkiye`de 13 milyon kredi kartı bulunuyor ve bunun 8 milyonu aktif olarak kullanılıyor. Ekonomik kriz ortamında gelir seviyesinin düşmesi ve işsizliğin artması nedeniyle kredi kartı borçlarında da artış gözlendi.

Borçların yükselmesinin yanı sıra banka kredi kartı faiz oranları ve temerrüt faizleri yüksekliği, kullanıcıları takip ve icraya kadar götürürken, kredi verenleri de geri ödenmeme riskiyle karşı karşıya bıraktı.

TükoDer'e şubeler aracılığıyla yapılan şikayetlere göre, Türkiye`de 2 milyon kredi kartı takip ve icra aşamasında. Derneğe yapılan şikayetler her geçen gün de artıyor.

Toplu davalar geliyor

TükoDer Genel başkanı Mehmet Sevim de, kredi kartı borcundaki asgari ödeme tutarının bir kere ödenmemesi durumunda kişinin temerrütle karşı karşıya kaldığını belirtirken, söz konusu şikayetlerin arttığını ve derneğin sadece bir şubesine günde ortalama 200 şikayetin geldiğini bildirdi.

2 milyon kişiden 500 bininin icrayla karşı karşıya kaldığına dikkati çeken Sevim, eker Bayramı`nın ardından temerrüt faizlerine karşı toplu dava organizasyonları başlatacaklarını kaydetti.

Dönemeyen kredilerde artış

Türkiye İş Bankası Kredi Kartları Müdürü Uğur Çelebioğlu, "Dönmeyen kredilere sadece kredi kartı üzerinden bakarsak yüzde 4.5`larda seyreden oran, şu anda yüzde 6`larda. Bankamızda ise daha önce yüzde 0.70-0.80 civarında olan kredi kartı borcunun geri dönmeme oranı, krizden sonra yüzde 1.5 civarına çıktı" dedi.

Çelebioğlu, kredi kartında yüzde 12 civarında pazar payına sahip olduklarını ve 1 milyon 600 bin adet İş Bankası kartı kullanıcısı bulunduğunu belirterek, şu an itibariyle kullandırılan kredi miktarının 300 trilyon lira civarında olduğunu bildirdi.

Geri dönmeyen krediler için şu anda büyük bir endişe duymadıklarını ifade eden Çelebioğlu, kredi kartı kullanım oranının krizden sonra bir miktar arttığını dile getirdi.

Bankaların kredi kartı borçlarının ödenmesi konusunda tüketiciye yardımcı olmak için her türlü yolu denediklerini söyleyen Çelebioğlu, şunları kaydetti:

"İcralarda muhakkak ki bir artış oldu. Bunun nedeni nereden kaynaklanıyor diye baktığımız zaman, bankaların sözleşmeleri bundan 10 sene önce de böyleydi, bugün de böyle. Eğer bir artış olduysa bu sözleşmeden kaynaklanmıyor diye düşünüyorum. Bu ekonomik koşulların getirdiği bir sonuçtur. Bankaların gecikme faizleri arasındaki fark konusuna da belki bir düzenleme getirilebilir."

Vakıfbank

Vakıfbank Kredi Kartları Müdürü Kaniye Kaçmaz da, borç nedeniyle takibe aktardıkları bir miktar olduğunu belirterek, "Biz de ödenmeme problemiyle karşı karşıyayız ama biz genelde idari yoldan tasfiyeye çalışıyoruz. Normal kredi kartı faizlerinin altına giderek taksitlendirme yapıyoruz. Geri ödenmeyen kredileri de takip ediyoruz" şeklinde konuştu.

Kaçmaz, şu anda pazar paylarının yüzde 8`ler civarında olduğunu ve 1 milyon 200 bin kartı bulunduklarını kaydetti.

Halk Bankası

Halk Bankası Genel Müdür Yardımcısı Mehmet İlker Genç ise Türkiye`deki genel ekonomik sorunlar çerçevesinde kredi kartı borçlarının dönmemesi olayının, Halk Bankası`nda da görüldüğünü belirterek, şunları söyledi:

"Takibe uğrayan, geri ödeme problemi krizin doruk noktasında olduğu günlerde yoğunlaşmakla beraber, bizde yasal sürece intikal etmiş müşteri sayısı binlerle ifade edilebilecek durumda. Yani karşılıklı anlayışla çözme yöntemini izliyoruz. Bunda da çoğunlukla başarılı oluyoruz.

Sorun ortak kültürle çözülebilir. Kart veren taraf olarak bankaların agresif davranmaması, genel ekonomik gidişatı da dikkate alan bir tavır ya da politika içinde olması ne kadar gerekiyorsa, özellikle sivil toplum örgütlerinin katkısıyla da, tüketicinin bilinçlenmesi gerekir. Kişinin ödeme gücünün üzerinde borçlanmamasını temin etmek gerekiyor. Bankalar yüksek gelire sahip olmayanlara biraz daha dikkatli ya da düşük limitli kredi kartı verebilir."
287
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.