Mahmure

Doktorlar

Berrin Yiğit

Sınav maratonuna hazırlanırken nasıl beslenmeli?

Sınav maratonuna hazırlanırken nasıl beslenmeli?

Yaklaşan sınavlar için şimdiden yeterli ve dengeli beslenerek, ruhsal, mental ve fiziksel sağlık kalitemizi artırıyor muyuz acaba?

Hayatımızın her döneminde karşımıza çıkan, stres yaratıcı, çoğu zaman kişileri depresif ruh haline sokan sevimsiz günler olarak bilinir sınavlar. Daha küçücük yaşlardan itibaren yoğun bir tempoda başlayan sınavlar gittikçe artan önem ve zorluk dereceleriyle karşımıza çıkarlar. Yine, yeni bir eğitim dönemi sonlarına geldiğimiz şu günlerde yaklaşan sınavlar için şimdiden yeterli ve dengeli beslenerek, ruhsal, mental ve fiziksel sağlık kalitemizi artırıyor muyuz acaba?

Beslenme ve diyet uzmanları olarak diyetleri süresince kişilere hep başarıya odaklanmaları gerekliliğini vurgularız, önemli olan mükemmel değil başarıdır. Mükemmellik tabii ki arzu edilir ancak kişileri gereksiz strese sokabilir ve yanlışa götürebilir. Yanlış yapmaktan korkmamalı, yapılan yanlışlardan ders almasını öğrenmeli bir daha tekrarlamamaya ulaşmak asıl hedef olmalıdır. Sınavlar için de aynı durum söz konusudur, testlerde yanlış yapabilirsiniz bu dünyanın sonu değildir, asla vazgeçmeyin ve doğru hazırlanarak gelişme olanağınızı kaybetmeyin.

Sınavlarda hiçbir besin tek başına, mucizevi bir şekilde başarı sağlama ya da sağlamamanıza neden olmaz. Öğrencilerin bu günlerde genel beslenme kurallarına uymaları oldukça önemlidir. Yeterli ve dengeli beslenme; süt grubunda yer alan süt ve yoğurt, et grubunda yer alan et, tavuk, yumurta, peynir ve kuru baklagiller, sebze ve meyve grubu ile tahıl grubuna giren ekmek, bulgur, makarna, pirinç gibi besinlerin kişiye özgü miktarlarda tüketilmesini gerektirir.

Bu stresli dönemde yaşam kalitenizi artırmak adına işte altın birkaç kural:

7'den 70'e herkes için olduğu kadar öğrenciler için de en önemli öğün kahvaltıdır. Sınav günü mutlaka zengin bir kahvaltı yapılmalıdır. Gece boyu açlıktan sonra, vücudumuz ve beynimiz güne başlamak için acil olarak enerjiye gereksinim duyduğundan, kahvaltı yapılmadığı takdirde dikkat daha çabuk dağılmakta, baş ağrısı ve yorgunluk oluşmaktadır. Nitekim yapılan araştırmalarda, iyi kahvaltı yapan öğrencilerin daha başarılı oldukları görülmüştür. Zengin bir kahvaltıdan kastımız, peynir ve yumurta, birkaç dilim ekmek, pekmez-tahin, 5-6 adet ceviz, fındık veya badem, zeytin, domates, yeşil biber, salatalık, maydanoz veya mevsiminde meyve içermektedir.

Sınavdan önce sindirim rahatsızlıkları ve zehirlenmelere yol açabileceği için dışarıda ve açıkta satılan yiyecekler tercih edilmemeli, sınavdan bir gün önce kuru baklagiller gibi gaz yapıcı besinleri tüketmekten kaçınmalısınız. Yine kişisel farklılıklar göz önüne alındığında, her besin her bireyde değişik etki gösterdiğinden size iyi gelmediğini düşündüğünüz besinleri de tüketmemeye çalışın. Ağır kızartmalar, yağlı soslar, aşırı soğuk ve sıcak gıdalar, birden fazla kez ısıtılmış/ soğumuş, bayatlamış veya uzun süre beklemiş yiyecekler, iyi saklanmamış veya tarihi geçmiş konserveler ve sakatatlardan da kaçınılmalıdır.

Kompleks karbonhidratlı yiyecekler tüketin: Karbonhidrat tüketimi beyindeki serotonin maddesinin seviyesini yükselterek bizi strese karşı koruyabilir. Bu nedenle esmer pirinç, kepekli makarna, çok tahıllı ekmek tüketmeye özen gösterin. Anti – stres özellikleri ile anılabilen kalsiyum (süt ürünleri ve yeşil sebzeler) ve magnezyum'dan (kepek, çavdar, baklagiller, bal kabağı ve ay çekirdeği) zengin beslenmeye çalışın.

Lifli yiyecekler: Günlük en az 25-30 gr lifli yiyecek tüketmeliyiz. Lifli yiyecekler sindirim sistemini rahatlatır, barsak problemleri yaşamanızı engeller ve vücudun toksinlerden arınmasına yardımcı olur. Mevsiminde olan meyvelerden ve tahıllardan asla eksik kalmayın.
« tüm yazıları
Soru Sor
3534
dahafazlası
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.