Mahmure

Doktorlar

Berrin Yiğit

Sağlıklı yaşam önerileri

Sağlıklı yaşam önerileri

Uzmanlar, sağlıklı ve uzun ömürlü bir yaşam sürmek için hayatınızdaki bazı alışkanlıklarınızı değiştirmenizi öneriyor.

Sigara içmeyin
Sigara içiyorsanız bırakma yolları hakkında doktorunuza danışın. İlk adım olarak azaltmayı deneyin. Sigarayı bırakmak için yakın bir gün belirleyin ve plan yapın. Ailenize, iş arkadaşlarınıza kısacası yakın çevrenize sigarayı bırakacağınızı söyleyin ve onlardan da destek beklediğinizi iletin.

Sağlıklı beslenin
Çok çeşitli, renkli, az az sık sık beslenin. Süt ve süt ürünleri, koyu yeşil yapraklı sebzeler, tofu, kalsiyumla zenginleştirilmiş ürünler gibi kalsiyumun en iyi doğal kaynaklarını sofranızdan eksik etmeyin. Kalsiyumun emilimini arttıran D vitamini 15 dakika güneşlenmek, yumurta sarısı, tuzlu su balıklar, vitamin mineral takviyeleri ile karşılayın. Ciğer, koyu yeşil yapraklı sebzeler, turunçgiller, baklagiller, tam tahıllar ve folik asitle zenginleştirilmiş ürünler tüketin. Antioksidan özellikleri vücudumuzun yapı taşları olan hücrelerimizi koruyan ve başta kanser olmak pek çok kronik hastalığın önlenmesinde rol alan A, C ve E vitaminlerini yeterli miktarda tüketmelisiniz. Kalp sağlığı, hücre ve beyin gelişimi, cilt güzelliği, anti-aging, iltihabı geciktirici özellikleri ile çok önemli olan, vücudumuzda üretilemeyen omega 3 yağlarının tüketimini artırmalısınız. Keten tohumu, koyu yeşil yapraklı sebzeler, soya fasülyesi, fındıklar en iyi bitkisel kaynaklar iken, balık, omega 3 ile takviye edilmiş ürünler en iyi hayvansal kaynaklarıdır. Hergün ortalama 5 kap koyu yeşil yapraklı sebze, 2-3 kaşığı keten tohumu, 1 avuç fındık tüketme, haftada 2-3 kez balık yeme alışkanlığı kazanmalısınız. Düzenli beslenmediğinizi inanıyorsanız doktor kontrolünde vitamin-mineral destekleri alın, bazı özel durumlarla savaşta destek ürünlerin eklenmesi pek çok semptomu rahatlatarak yaşam kalitenizi artıracaktır.

Fiziksel olarak aktif olun
Yürüyün, dans edin, yüzün, bisiklete binin, kısacası sevdiğiniz bir sporu hayatınıza katın. Küçük hedeflerle başlayın zamanla performansınız arttıkça daha uzun süreli egzersizler yapmaya başlayacaksınız zaten.

Sağlıklı kilo aralığında kalın
Aldığınız ve harcadığınız kalori miktarlarını dengede tutarak, kilonuzu da sağlıklı aralıklar da tutmayı amaç edinin. Bunun için bir beslenme koçu edinin.

Sadece sosyal içici olun
Alkol almayın, bazı özel durumlarda ortama ayak uydurmanız gerekiyorsa 1 kadeh kırmızı şarap tüketmelisiniz.

Ne zaman hangi testi yaptırmalıyız?
Mamogramlar, smear testleri, kann tahlilleri gibi işlemler her ne kadar kulağımıza hoş gelmese de bayanların düzenli olarak yaptırması gereken testlerden sadece bazılarıdır. Doktorunuzla düzenli olarak görüşüp, yaptırmanız gerekenleri zaman dilimlerine yayarak bir plan oluşturmalısınız.

Mamogram: 40 yaş üzerindeki her bayan her 1-2 yılda bir yaptırmalıdır.

Smear testi: 21 yaşından büyükseniz ve seks hayatınız varsa her 1-3 yıldan bir yaptırmalısınız.

Kolesterol değerleri: 45 yaşınızdan sonra düzenli olarak . Eğer sigara içiyorsanız, şeker hastasıysanız, ailenizde kalp hastalıkları varsa, 20 yaşından sonra kolesterol değerlerinizi kontrol ettirmelisiniz.

Kan basıncı: Düzenli olarak tansiyonunuzu kontrol ettirmeli, kayıt tutmalısınız.

Kolorektal kanser testi: 50 yaşından itibaren başlamalısınız, doktorunuz hangi testin sizin için geçerli olduğu konusunda sizi yönlendirecektir.

Diyabet riski testi: Özellikle tansiyon ve/veya yüksek kolesterol sorunu varsa düzenli aralıklarla kan şekeri kontrollerinizi yaptırmalısınız.

Depresyon: Eğer kendinizi sürekli mutsuz, üzgün, kederli, ümitsiz, isteksiz, hayattan zevk almaz hissediyorsanız mutlaka psikolojik destek almalısınız.

Osteoporoz riski testi: 65 yaşındaki her bayan mutlaka kemik yoğunluğunu ölçtürmelidir. 60 yaşın üzerindeki, özellikle fazla kilolu bayanlar osteoporoz riski testi için mutlaka doktoru ile görüşmelidir.

Kilamidya testi ve cinsel yoldan bulaşabilecek diğer hastalıklar için: Cinsel yaşamı olan, 25 yaşı ve altındaki herkes kilamidya testi yaptırmalıdır. Daha büyük yaşlardakiler doktorları ile görüşmelidirler..

Hastalıkları önlemek için ilaç kullanmalı mısınız?

Hormonlar: Yapılan çalışmalar menapoz tedavisinde hormon kullanımı konusunda bilim dünyasını kutuplaştırmıştır, mutlaka doktorunuzla görüşün, bilimsel kaynaklardan gelişmeleri takip edin.

Göğüs kanserini önleyici ilaçlar: Eğer anneniz, ablanız ya da kızınız da göğüs kanseri varsa doktorunuzla göğüs kanserini önleyici ilaçların kullanımı konusunda görüşün.

Aspirin: 45 yaşın üzerindeyseniz, yüksek tansiyon, yüksek kolesterol ve şeker hastasıysanız, sigara içiyorsanız kalp hastalıklarının önlenmesinde aspirin kullanımı için doktorunuzla konuşun.

Immun sistemi güçlendiren ilaçlar: Bu konuda güncel haberleri takip edin, doktorunuza danışın.

Diyetisyen Berrin Yiğit
Akkavak Sok. Halil Bey Aptmanı
No: 31 D: 29 - 30 Nişantaşı
(0212) 291 75 15 – 16
« tüm yazıları
Soru Sor
1157
dahafazlası
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.