Mahmure

Doktorlar

Berrin Yiğit

Kolesterolle savaşan beslenme planı

Kolesterolle savaşan beslenme planı

Beslenme kişilerin temel gereksinimlerini karşılayacak, sosyal hayatına, fiziksel aktivite seviyelerine uyumlu, zevklerini göze alan bir plandan ibarettir.

Diyette yapılacak küçük değişikliklerin kolesterol seviyelerinde düşüşe, kalp sağlığını iyileştirecek gelişmelere yardımcı olabilecek beslenme planına göre, sağlıklı Akdeniz tarzı beslenme planında yapılacak küçük değişiklikler fark yaratacaktır.

Yapılan 4 farklı çalışmada LDL kolesterol seviyeleri yüksek kişiler, kalp sağlığını koruyan badem, lif, bitkisel steroller ve soya proteinden zengin, doymuş yağlardan kısıtlı beslenmiştir.

American Journal of Clinical Nutrition'ın Mart 2006 sayısında yayınlanan Portfolyo Beslenme Planına göre kalp damar hastalıkları sağlığı için portfolio beslenme şeklinin avantajları açıklanmıştır. Çalışma 1 yıl süreyle 55 kişiyi takip etmiş, plana en sıkı uyan (%33) grubun LDL kolesterol seviyelerinde%20 ve üzerinde en iyi sonuçları aldığı belirlenmiştir. Çalışamaya katılanların en az %10 oranlarında LDL kolesterol seviyeleri azalmıştır.

Kalp hastalıklarında yüksek kolesterol seviyeleri kadar tehlike taşıyan damarlardaki inflamasyon kriterlerini incelemek için CRP değerlerine de bakılmış, E vitamini için mükemmel kaynak olan bademden zengin beslenenlerin tek başına statin kullananlar kadar fayda aldığı gözlenmiştir. Öte yandan bademin yapısında bulunan lif, protein ve yağ kompozisyonu da sinerjik etkiyle kolesterol düşürücü aksiyonda rol almaktadır.

Özetle bu planın ilaç almaktan çekinen, ilaçların yan etkilerinden zarar gören, statinlere yanıt vermeyen bireyler için tedaviye yardımcı bir beslenme planı olarak değerlendirilebileceği belirtilmiştir. Ancak bu tarz öneriler her zaman uzman eşliğinde hayata geçirilmeli, kişisel ihtiyaçlara uygun, doctor ve diyetisyen kontrolünde olunmalıdır.

Portfolyo beslenme planında hangi besinler yer almaktadır?

2000 kalorilik bir günlük beslenme modeline göre:

• 30 gram badem– ortalam 23 adet veya 1 avuç

• 20 gram viskoz lif, yulaf, arpa, sebze ve meyvelerden gelen

• 50 gram soya proteini, tofu, soya kıyması ve sütü gibi soya bazlı kaynaklardan gelen.

• 2 gram bitkisel sterol, piyasada kolesterol düşürücü yoğurt süt ürünleri olarak bulunan.

Öte yandan, kişiler günlük 5-9 porsiyon arasında sebze ve meyve tüketmeye gayret etmeliler. Kırmızı et, tavuk derisiz ve yağsız, süt ürünleri yağsız, balık derisiz tüketilmeli. Pişirme teknikleri fırın, ızgara, haşlama veya buğulama şeklinde olmalıdır. Yumurta tüketilecekse akı tüketilmeli. Tüm bu et ve süt gruplarında kesinlikle porsiyon kontrolü yapılmalıdır.

Beslenme kişilerin temel gereksinimlerini karşılayacak, sosyal hayatına, fiziksel aktivite seviyelerine uyumlu, zevklerini göze alan bir plandan ibarettir. Bu anlamda herkesin farklı ihtiyaçlarına göre farklı planlar uzmanlarınca hazırlanmalıdır. Mönüler hızlı gelişen bilim dünyasından aldığı çalışma sonuçları ile harmanlanıp, besinlerin fonksiyonelliklerinden yararlanarak hazırlandığı takdirde pek çok kronik rahatsızlık önlenebilir, kişilerin yaşam kalitesi ve belki de süresi artabilir. Bunun için yaşam şeklinizde yapacağınız her olumlu adımda dünya ile senkronize gitmeli, bilimin gerçeklerinden uzaklaşmadan yaşam standartlarınızı güncellemelisiniz.

Portfolyo beslenme planı veya bir başkası adından bağımsız olarak değerlendirmek gerekirse, bilim her geçen gün ayrı bir yenilikle bizleri beslemekte. Bu bilgi akışından en doğru ve hayata uyarlanabilenleri alabilmek adına herkesin diyetisyen gözetiminde beslenme planlarını yenilemeleri, doktorları ile sağlık analizlerini yapıp takipte kalmalarını öneririm.

Diyetisyen Berrin Yiğit
Valikonağı Caddesi No:106 Ece Apt. KAT:3 DA:8 NİŞANTAŞI
(212) 240 77 71

« tüm yazıları
Soru Sor
1651
dahafazlası
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.