Mahmure

Doktorlar

Berrin Yiğit

50 sene önce daha çok kalori yakıyorduk!

50 sene önce daha çok kalori yakıyorduk!

Diyetisyen Berrin Yiğit, spor yapmanın ve hareketli yaşamanın insan sağlığı üzerindeki faydalarını anlatıyor...

Teknolojik yaşam hayatımızı giderek daha da yavaşlatıyor, artık hiç ayağa kalkmadan alış veriş yapabilir, her işimizi internetten çözebilir, görmediğimiz arkadaşlarla Twitter ve Facebook sayesinde sosyalleşebiliriz.

Elektronik ve bilgisayarla iç içe geçmiş hayatımızda bugün, 50 sene öncesine göre 1500-2000 kalori arası daha az yakıyoruz. Parklarda, sokaklarda oynayan çocuklar neredeyse yok artık, okullarda beden dersleri az, hareket alanları kısıtlı durağan bir yeni nesil yetişmektedir.

Sürekli masa başında vakit geçiren çocuklar uzun süre hareketsizliğe bağlı olarak daha yavaş metabolizmaya sahip olurlar. Bu nedenle erken yaşlarda çocuk ve gençler (5 - 12 yaş) düzenli fiziksel aktivite yapmaya cesaretlendirilmelidir.

Spor, sağlıklı iskelet yapısının kurulmasında, kas kitlesinin şekillenmesinde etkili olduğu gibi zeka gelişimi ve okul başarılarının da geliştirilmesinde önemlidir.

Yapılan çalışmalarda, düzenli olarak bir spor dalıyla uğraşan çocukların okul başarılarının da daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Bu çocukların zaman planlanmasını daha iyi beceren, konsantrasyon gücü yüksek olduğu da bilinmektedir.

Sporu hayatının bir parçası olarak kabullenmiş çocuklar yetiştirmek için ana okulu çağından itibaren yaşına uygun bir spor dalı takip etmesi sağlanmalıdır.

Anaokulundaki oyunlar, öğrenilenlerin evde aile ile tekrarı, beden eğitimi dersleri, hafta sonu açık alan yürüyüşleri ile çocuklara spor sevdirilmelidir.

Vücudun yağ yakımını hızlandıran doğal sistemleri vardır ancak zamanla hareketsizliğe bağlı olarak bu doğal akış bozulabilir. Yağ birikintilerinin yakılmasında büyük rol oynayan enzimler gitgide devre dışı kalabilir. Özellikle sürekli hareketsiz kalan bedende yağ yakıcıların etkisi % 50 oranında düşer.

Hareketsizliğin bedeli sadece yağlanmak değil, araştırmalara göre gün boyunca oturarak geçirdiğiniz her 2 saat için diyabet olma riskimiz %7 oranında artmaktadır, yine kalp hastalıkları için de aynı şekilde risk artar çünkü kanın içindeki yağları dengede tutan enzimler aktifliğini kaybediyor.

Tüm günü oturarak geçirmeniz omurganızı destekleyen kasları da zayıflatmaya ve sıkıştırmaya başlar. Otuz dakika bile kıpırmadan geçirilen sekiz, dokuz hatta on saatin zararlı etkilerini yok etmeye yetmez. ( sadece ayağa kalkarak yağ yakıcıları devreye sokarsınız) kıpır kıpır olmak, ayakta durmak ya da ufak tefek işlerle meşgul olmak, sizi ilaç ve doktor ziyaretlerinden uzak tutar.

Bedeninizi bir bilgisayar olarak düşünün. Fareyi hareket ettirip klavyenin tuşlarına bastığınız sürece tüm sistemi çalışır halde tutarsınız. Ancak birkaç dakikalığına başıboş bıraktığınız zaman makine güç tasarrufu moduna geçer.

Beden de yapısı gereği aktif olmalı, o yüzden uzun süre oturup hiçbir şey yapmadığınızda kendini kapatır ve daha az kalori yakmaya başlar.

Ayakta durmak, oturmaktan 3 kat daha fazla kalori yakmanızı sağlar. Dahası aktivite sayesinde bedeninizdeki kan akışı, beyne gerekli olan seratoninin artmasını sağlıyor daha kıvrak düşünebilir, bitkinlik ve sıkıntıdan uzak yaşayabilirsiniz. Her yarım saatte bir ayağa kalkın. Ara verdiğinizde etrafta dolaşarak daha çok zaman geçirin ve daha çok hareket etmeye gayret edin.

Metabolik sendrom riski (yüksek tansiyon, yüksek kolesterol ve yüksek kan şekeri gibi sıkıntıların toplamı) televizyon başında geçirilen her saat başına yüzde 26 oranında artar.
« tüm yazıları
Soru Sor
1939
dahafazlası
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.